SthlmsMontessori-5.jpg

Stockholms Montessoriskola

Anne Frank

 
Skolans Pedagogik Anne Frank skola Naturstudier Fritidsverksamheten
Skolan Historia För Föräldrar och Barn Logga in Skolhälsovård Intresseanmälan Kontakt

Att arbeta för sin egen skull

Maria Montessori såg att yttre belöningar, som guldstjärnor och beröm, störde barnets koncentrationsförmåga. Långa, intensiva perioder av koncentration är centralt i Montessoriutbildningen. Belöningarna i en Montessoriutbildning är interna. Du arbetar för din egen skull.

Mycket forskning tyder på att intresset för en redan omtyckt aktivitet bäst upprätthålls när yttre belöningar inte är en del av ramverket.

Hur läraren ska värdera och bedöma deras arbeten:

  • Genom att observera barnet; göra en ny presentation om det behövs, eller låta en äldre elev visa.
  • Tre-stegs lektion; där barnet visar att det har förstått.
  • Den inbyggda felkontrollen som finns i materialet, gör att barnet kan göra en självbedömning. Kontrollera sig själv med hjälp av t.ex. miniräknare, förhöra varandra två och två, dataprogram för att testa sina kunskaper i geografi, ...

_MG_7413.jpg

"Alla bockar som läraren gör på barnets skrivna arbeten,
gör att hans energi och intresse sjunker"

      

- Maria Montessori (1949)

The Science behind the Genius av Angeline S. Lillard, PhD, 2005

esalogg-3.gif

Copyright © Stockholms Montessoriskola Anne Frank